Εγνατία οδός: Λιγότερα ατυχήματα σε σχέση με σήραγγες χωρών της κεντρικής Ευρώπης

by Κατερίνα Μπελαντώνα
Ο κύριος άξονας της Εγνατίας Οδού είναι αυτοκινητόδρομος, τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου, συνολικού μήκους 658 χλμ που διασχίζει όλη τη Βόρεια Ελλάδα, από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι τον μεθοριακό σταθμό Κήπων στα Ελληνοτουρκικά σύνορα.
Ο κύριος άξονας της Εγνατίας Οδού διαθέτει την πλειονότητα των σηράγγων του ελληνικού διευρωπαϊκού οδικού δικτύου, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ένας εκ των αυτοκινητοδρόμων με τους μεγαλύτερους αριθμούς σηράγγων.  
Συνολικά έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν 73 δίδυμες σήραγγες από τις οποίες οι 31 είναι μήκους άνω των 500 μέτρων. Το συνολικό μήκος των κλάδων των σηράγγων του κύριου άξονα της Εγνατίας Οδού είναι περίπου 100 χιλιόμετρα ενώ ο αριθμός των επιμέρους κλάδων σηράγγων ανέρχεται σε 137.  
Το 7,5% στο σύνολο του μήκους του αυτοκινητόδρομου είναι σήραγγες. Ειδικά στα δυτικά τμήματα της Εγνατίας Οδού που διέρχονται από ορεινούς όγκους, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τα Γρεβενά, οι σήραγγες αποτελούν το 27% του μήκους του αυτοκινητόδρομου.
Όλες οι σήραγγες του κύριου άξονα της Εγνατίας Οδού είναι μιας κατεύθυνσης και διαθέτουν 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση. Σε όλες τις σήραγγες εφαρμόζεται περιορισμός του ορίου ταχύτητας σε 80 ή 100 χλμ/ώρα (πινακίδα Ρ-32), απαγορεύεται στα φορτηγά η προσπέραση (Ρ-31) και επιβάλλεται ελάχιστη απόσταση μεταξύ των οχημάτων τουλάχιστον 50m (Ρ-26).
Όλες οι σήραγγες μήκους άνω των 500 μέτρων της Εγνατίας Οδού επιτηρούνται από Κέντρα Ελέγχου και περιπολούνται από Ομάδες Άμεσης Επέμβασης (ΟΑΕ), σε 24ωρη βάση.
Στον Πίνακα 1 παρουσιάζονται ο αριθμός και τα μήκη των σηράγγων της Εγνατίας Οδού

                                          Πίνακας 1
                   Αριθμός (κλάδων) σηράγγων       Μήκος μεγαλύτερης σήραγγας
Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα         23                                       3.347
Ιωάννινα-Παναγιά                38                                       4.581
Παναγιά-Γρεβενά                28                                        2.667
Πολύμυλος-Βέροια              28                                       2.228
Θεσσαλονίκη-Ξάνθη           20                                       1.145
Σύνολο σηράγγων
μήκους
Σύνολο σηράγγων 
μήκους>500m                     58

ΣΥΝΟΛΟ 137                                                                  4.581
Επισημαίνεται ότι στην παρούσα έρευνα οι δύο κλάδοι των δίδυμων σηράγγων καταγράφονται και εξετάζονται σαν ξεχωριστές σήραγγες.
 ihalkidiki - Εγνατία οδός: Λιγότερα ατυχήματα σε σχέση με σήραγγες χωρών της κεντρικής Ευρώπης
Κατηγορίες ατυχημάτων & συμβάντων
Για το χρονικό διάστημα 22 μηνών, από το Δεκέμβριο 2011 έως και τον Σεπτέμβριο 2013, η αρχική καταγραφή των περιστατικών γίνεται από τα Κέντρα Ελέγχου των σηράγγων και από το προσωπικό των περιπολιών του αυτοκινητόδρομου (ΟΑΕ).
Συνολικά, κατά το εξεταζόμενο διάστημα των 22 μηνών συνέβησαν 63 οδικά ατυχήματα και συμβάντα εντός 46 σηράγγων. Σε 91 σήραγγες δεν καταγράφηκε κανένα ατύχημα ή συμβάν.
Εκ των 63 ατυχημάτων και συμβάντων τα 43 συνέβησαν σε σήραγγες μήκους άνω των 500m και τα 20 σε μικρότερες σήραγγες.
ihalkidiki - Εγνατία οδός: Λιγότερα ατυχήματα σε σχέση με σήραγγες χωρών της κεντρικής Ευρώπης
Συχνότητες ατυχημάτων/συμβάντων σε σήραγγες της Εγνατίας Οδού

Βάσει των στοιχείων υπολογίζονται, οι συχνότητες των συμβάντων και ατυχημάτων. Ειδικά για τις σήραγγες μήκους άνω των 500 μέτρων προκύπτει ότι η συχνότητα οιουδήποτε συμβάντος ανά σήραγγα ανέρχεται σε 1 ανά 3,3 έτη ανά χλμ σήραγγας ενώ η συχνότητα των συμβάντων παθόντων προσώπων ανέρχεται σε 1 ανά 28,5 έτη ανά χλμ σήραγγας.
Συγκρίνοντας τη μηνιαία κατανομή των ατυχημάτων σε σήραγγες και στην ανοιχτή οδό προκύπτει ότι κατά το διάστημα από Ιούλιο μέχρι Οκτώβριο η αναλογία των ατυχημάτων σε σήραγγες εμφανίζεται αυξημένη. Κατά τους χειμερινούς μήνες, Δεκέμβριο μέχρι και Μάρτιο, η αναλογία των ατυχημάτων σε σήραγγες εμφανίζεται μειωμένη έως και μηδενική.
Λιγότερα ατυχήματα σε σχέση με σήραγγες χωρών της κεντρικής Ευρώπης
Οι σήραγγες της Εγνατίας Οδού εμφανίζουν χαμηλότερους δείκτες ατυχημάτων παθόντων προσώπων σε σχέση με σήραγγες κάποιων χωρών της κεντρικής Ευρώπης, γεγονός που μπορεί να οφείλεται στο ότι οι σήραγγες της Εγνατίας Οδού έχουν κατασκευαστεί την τελευταία 10ετία με σύγχρονες προδιαγραφές, με εξοπλισμούς ασφαλείας, ενημέρωσης των χρηστών και διαχείρισης κυκλοφορίας και με 24ωρη επιτήρηση από κέντρα ελέγχου.
Συνολικά συμπεραίνεται ότι παρότι το ερευνώμενο δείγμα ατυχημάτων και συμβάντων στις σήραγγες της Εγνατίας Οδού είναι αρκετά μικρό, τα αποτελέσματα είναι συστηματικά και συμβατά με αντίστοιχες έρευνες που έχουν γίνει για σήραγγες άλλων χωρών.

Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου